5 najčešćih razloga zbog kojih se pada na tehničkom pregledu

Tehnički pregled

Svi znamo da se tehnički pregled ne može preskočiti i da bez njega, nema registracije. A ukoliko nam automobil ne prođe tehnički, sledi mnogo nervoze, stresa i još više troškova. Stvar je u tome što se svi ovi problemi mogu lako izbeći, samo ako se dovoljno pažnje posveti održavanju automobila.

Hajde da prođemo kroz 5 najčešćih razloga zbog kojih ljudi padaju na tehničkom pregledu. Neke od ovih stavki su sitnice, dok druge mogu biti ozbiljni problemi koji mogu ugroziti i vašu bezbednost, ali i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

5 najčešćih razloga zbog kojih se pada na tehničkom pregledu
Najčešći razlozi zbog kojih se pada na tehničkom pregledu, Infografik

1. Neispravno osvetljenje

Pregorele ili neispravne sijalice

Svetla na vozilu su ključna za bezbednost, posebno noću ili u uslovima slabe vidljivosti. Bez pravilnog osvetljenja, ne samo da vas drugi vozači neće primetiti na vreme, već ni vi nećete moći adekvatno da vidite put ispred sebe.

Na tehničkom pregledu se proveravaju:

  • Kratko svetlo
  • Dugo svetlo
  • Prednja poziciona svetla
  • Prednje svetlo za maglu (ako postoji)
  • Zadnje svetlo za maglu
  • Pokazivači pravca (žmigavci)
  • Zadnja poziciona svetla
  • Stop svetla
  • Rikverc svetlo
  • Svetlo zadnje registarske tablice
  • Katadiopteri (mačije oko)

Pre odlaska na tehnički pregled, parkirajte vozilo, upalite sva svetla, i proverite jedno po jedno. Možete čak i da zatražite pomoć nekoga da stane iza vozila dok proveravate stop svetla i migavce. Pregorele sijalice su relativno jeftine i lako ih možete zameniti u lokalnoj auto-radionici ili čak sami. 

Boja i usmerenost svetla

Nepravilno usmerena svetla mogu zaslepljivati druge vozače, što je opasno i može dovesti do nesreće na putu. Žmigavci moraju biti svetlo žute boje, a farovi bele ili blago žućkaste boje. Ukoliko ste ugradili aftermarket svetla koja menjaju boju (npr. plava svetla), možete očekivati da će vam predstavljati problem na tehničkom pregledu.

Proverite usmerenost farova, jer ako su usmereni preniski, nećete moći da vidite dovoljno daleko, a ako su usmereni previsoko, zaslepljivaće druge vozače. Naš savet je da posetite majstora koji vam može pravilno podesiti svetla specijalnim alatima.

2. Neispravna ogledala i staklene površine

Retrovizor, izvor: autodragstor.r

Napukla spoljna ogledala

Ogledala omogućavaju pregled situacije oko vozila, što je posebno važno prilikom skretanja, prestrojavanja, ili parkiranja. Ukoliko su ogledala napukla, to može uticati na vidljivost, a time i na sigurnost u saobraćaju. Spoljna ogledala moraju biti cela, bez pukotina, i moraju biti podesiva.

Proverite ručno ili električno podešavanje ogledala – ako funkcioniše, sve je u redu. Ukoliko je ogledalo napuklo ili oštećeno, zamenite ga pre tehničkog pregleda.

Stakla i vetrobrani

Oštećenja na vetrobranu, naročito na strani vozača, mogu ozbiljno smanjiti vidljivost i učiniti vožnju opasnom. Iako su manja oštećenja dozvoljena, veća pukotina može značiti automatski pad na tehničkom pregledu.

Ukoliko imate manju napuklinu na vetrobranu, proverite je pre tehničkog. Zvezdasta pukotina do 1 cm ili linijska do 10 cm su prihvatljive. Ako je napuklina veća ili se širi, razmislite o zameni vetrobrana pre tehničkog pregleda.

3. Nedostatak obavezne opreme

Prva pomoć, izvor: telegraf.rs

Obavezna oprema je tu da vam pomogne u slučaju nezgode ili kvara. U Srbiji, zakon propisuje da svako vozilo mora imati određenu opremu kako bi se osigurala osnovna bezbednost na putu i u hitnim situacijama. Nedostatak bilo koje stavke vodi do pada na tehničkom pregledu.

Šta morate da imate u autu?

Stavka Opis
Prva pomoć Proverite da li je komplet prve pomoći kompletan i nije istekao.
Rezervni točak Guma mora biti u dobrom stanju, bez vidljivih oštećenja.
Sigurnosni trougao Mora biti u gepeku i lako dostupan.
Svetloodbojni prsluk Uvek imajte jedan ili više u vozilu.
Aparat za gašenje požara Mora biti ispravan i u roku trajanja.

Svi ovi predmeti su jeftini i lako dostupni, a provera pre tehničkog vas može spasiti od nepotrebnih problema!

4. Neispravan kočioni sistem

Neujednačeno kočenje

Ukoliko vaše vozilo ne koči jednako na svim točkovima, postoji rizik da izgubite kontrolu u kriznim situacijama. Neujednačeno kočenje može biti uzrokovano raznim problemima, poput dotrajalih kočionih diskovaloših pakni ili problema sa ABS sistemom.

Najbolje je da se odmah obratite majstoru ukoliko primetite da vozilo vuče na jednu stranu prilikom kočenja. On će vam pregledati kompletan kočioni sistem i po potrebi zameniti delove. Redovno održavanje kočnica je ključno.

Ručna kočnica

Ručna kočnica je tu da zadrži vozilo kada stoji. Ukoliko ne radi kako treba, vozilo može da se pokrene na uzbrdici ili nizbrdici, što je izuzetno opasno.

Testirajte ručnu kočnicu na blagoj uzbrdici ili nizbrdici pre nego što krenete na tehnički. Ukoliko auto nastavi da se kreće kad povučete ručnu, vreme je da je popravite.

Vlaga u kočionoj tečnosti

Kočiona tečnost mora biti u dobrom stanju jer prekomerna vlaga može smanjiti njen kapacitet i dovesti do gubitka kočione snage, posebno u situacijama kada se kočnice pregrevaju. Na tehničkom pregledu će vam zasigurno proveravati sadržaj vlage u kočionoj tečnosti, zato je bolje da zamenite tečnost pre nego što prođete pregled.

5. Problem sa pneumaticima

Istrošenost i dubina šare

Gume su jedina tačka kontakta između vozila i puta. Ako su istrošene, to znači da auto nema dobru trakciju, što može biti opasno u vlažnim i klizavim uslovima. Minimalna dubina šare mora biti najmanje 1.6 mm po zakonu, ali gume ispod 3 mm već ozbiljno gube svoje performanse.

Proverite dubinu šare po celom obimu gume, jer ponekad deluje da je šara u dobrom stanju, ali na nekim mestima može biti previše istrošena!

Rezervni točak

Rezervni točak mora biti iste ili odgovarajuće veličine kao ostale gume na vozilu. Takođe, mora biti u dobrom stanju i pravilno napumpan. Ukoliko je rezervni točak manjih dimenzija (onaj tzv. „privremeni rezervni točak„), koristite ga samo kao privremeno rešenje dok ne zamenite pravu gumu.

Tehnički pregled nije moguće proći ukoliko se koristi manji rezervni točak kao stalni.

Obratite pažnju i na sledeće “sitnice”

Ogreban automobil, izvor: yulucas.rs

Pored ključnih problema koje smo prethodno naveli, postoje i neki manji nedostaci za koje vi možda smatrate da su zanemarljivi, ali istina je da vam mogu praviti problem na tehničkom pregledu.

Obratite pažnju na sledeće:

Brisači i tečnost za pranje stakla: Brisači moraju biti funkcionalni, a tečnost za pranje stakla mora biti dostupna. Ovo osigurava da imate čistu i jasnu vidljivost prilikom vožnje, posebno u lošim vremenskim uslovima. Proverite da li brisači rade ispravno i zamenite ih ako su istrošeni. Takođe, napunite rezervoar tečnosti za pranje stakla.

Izduvni Sistem: Izduvni sistem ne sme imati pukotine ili biti preglasan. Takođe, vozilo mora zadovoljiti propise o emisiji gasova. Prekomeran nivo buke može značiti da izduvni sistem ne funkcioniše kako treba. Ukoliko izduvni sistem na vašem vozilu pravi previše buke ili osećate neprijatan miris u kabini, vreme je da ga proverite.

Da zaključimo…

Pre nego što odete na tehnički pregled, moj savet je da napravite listu svih ključnih stavki koje bi trebalo da proverite. Odvojte malo vremena, pregledajte vozilo ili posetite majstora kako bi sve bilo u najboljem redu. Održavanje automobila nije samo stvar tehničkog pregleda, ono osigurava vaš mir i bezbednost na putu!